Ovaj tekst predstavlja prvi u seriji članaka koje nameravam da posvetim trendovima u tehnologiji koji bi mogli da obeleže godinu pred nama i značajno utiču na našu svakodnevicu, načine poslovanja i obavljanje svakodnevnih aktivnosti u bližoj budućnosti. Naime, eksperti predviđaju da bi 2024. trebalo da predstavlja prekretnicu na više različitih polja. Jedno od njih je takozvana produžena realnost (eng. extended reality, XR), krovni pojam koji obuhvata virtuelnu realnost (VR), proširenu realnost (AR) i njihov spoj (MR, mixed reality).
Od sredine devedesetih godina čekamo da se nešto veliko desi u ovoj oblasti. Ideja o povezivanju stvarnog i digitalnog sveta nije nova, ali sve do nedavno nisu bili ispunjeni osnovni preduslovi za praktičnu upotrebnu vrednost, pogotovo u masovnoj primeni. Količina raznorodnih informacija kojima smo svakodnevno zasuti raste iz dana u dan, sve više predmeta i uređaja postaje „pametno“, pa je logično da ljudi traže način da u takvom okruženju mogu nesmetano da funkcionišu. Jedan pravac je umetanje podataka iz sajber prostora u vidno polje korisnika kroz proširenu realnost. Umesto ekrana telefona koji ne može da pruži sve informacije na odgovarajući način, cilj je da imamo slobodne ruke i podatke dostupne na pravom mestu i u pravom momentu. Raniji pokušaji kreiranja AR naočara nisu dali odgovarajuće rezultate zbog nezgrapne opreme i drugih tehničkih ograničenja, ali bi to uskoro moglo da se promeni. Dalje, deo podataka koje je ranije morao da „procesira“ čovek i da time potencijalno ugrozi svoju i bezbednost drugih, sada može da preuzme veštačka inteligencija i pruži optimalno iskustvo. Virtuelna realnost je takođe konačno spremna da omogući ono što se od nje odavno očekuje – opciju da svim čulima uđemo u projektovane svetove radi zabave, edukacije i obavljanja poslovnih aktivnosti na daljinu.
Umesto sa velikim praskom, kako je to izgledalo pre nekoliko decenija kada je široj publici prvi put predstavljen koncept virtuelne realnosti, rešenja iz ovog domena ušla su u praktičnu upotrebu gotovo neprimetno u prethodnim godinama. Čini se da su tek sa unapređenjima bežičnih komunikacija, veštačke inteligencije i računarske grafike, sve varijante produžene realnosti dobile priliku da zasijaju punim sjajem. Upravo bi to trebalo da se desi u godini u koju smo zakoračili.
…
Ostavi komentar