U jednom momentu imali smo pravu najezdu kompjuterskih igraonica nastalih najpre kao „produžena ruka“ u to doba popularnih sajber kafea, a kasnije i kao samodovoljnih lokala gde pristup Internetu nije neophodan, ali je važno da postoji mnogo umreženih računara na kojima „klinci“ jedni protiv drugih mogu da igraju neku od popularnih „pucačina“ ili strateških igarica. Kasnije je ovaj trend izgubio prvobitni zamah, a razvoj Internet infrastrukture omogućio je da se od kuće na sličan način igrate sa ekipom iz celog sveta. Poslednjih je godina, međutim, razvoj socijalnih mreža, pre svih Facebooka, uveo potpuno novu vrstu igara. Radi se o veoma jednostavnim aplikacijama koje se mogu pokrenuti iz Internet browsera, a koje neretko funkcionišu u tekstualnom režimu, bez bilo kakve naprednije grafike.
Odakle odjednom svojevrsna regresija od vizuelno bogatih i hardverski zahtevnih igara ka krajnje svedenim rešenjima za koje je dovoljan bilo koji računar, pa čak i pametni mobilni telefon ili neki drugi gedžet? Odgovor se krije u društvenoj komponenti. Socijalne mreže obezbedile su veliki stepen interakcije među korisnicima, a igrice su samo logičan nastavak tog trenda. Premda se pojavljuju svakodnevno, malo njih postigne značajniji uspeh. Ipak, one koje publika prihvati beleže neverovatan rast. Verovatno najbolji primer je Farmville sa 83 miliona korisnika, ili Hattrick, fudbalska simulacija koja je i kod nas veoma popularna. Igraju se još i brojne igre sa kartama, a među najpopularnijima na Facebooku su i Mafia Wars, Pet Society i druge. Pri svemu tome nije zanemarljiva činjenica da su sve ove igre praktično besplatne.
Zanimljivo je što se čak i prekaljeni majstori industrije video igara koji već decenijama rade na multimilionskim projektima čiji razvoj traje godinama, i kojima bi po prirodi stvari ovaj novi pristup trebalo da bude stran, slažu da sada imamo potpuno novi model koji mnogo obećava. Umesto da brinu o ogromnim budžetima i brojnim rizicima koje sa sobom nose dugoročni projekti, povratak investicija i aktivnosti konkurencije (često nekoliko meseci kašnjenja znači ogromne gubitke jer se sličan naslov već pojavio), sada je za svega nekoliko nedelja moguće „izbaciti“ novu igru. Ako se pokaže kao neuspešna, gubici su minimalni, a tim nastavlja dalje da radi na novom ostvarenju koje će se možda pokazati kao pun pogodak i veoma brzo nadoknaditi uloženi trud, vreme i novac.
Ljudi osećaju prirodnu potrebu za zabavom i opuštanjem. Uživanje u društvu pri tome ima posebnu draž, a važan je momenat nadmetanja i timskog duha. Ako je igra interesantna i obezbeđuje dovoljno uzbuđenja, verna grafika, vrhunska produkcija i skupi efekti najmanje su bitni. Socijalni element mnogo je važniji, pogotovo kada imate priliku da se zabavljate sa prijateljima rasutim po svetu. Uostalom „Čoveče ne ljuti se“, „Riziko“ ili „Monopol“ i dalje su aktuelni, ali savremene informacione tehnologije omogućuju da ova vrsta društvene zabave prevaziđe prostorna ograničenja. Vreme još nismo pobedili, ali se svakako može računati to što sada imate priliku da se barem na kratko vratite u „stara dobra vremena“ kada ste se zabavljali sa drugarima koje u međuvremenu niste videli godinama.
Ostavi komentar